18 de novembre del 2013

(16) UN LUGAR EN EL MUNDO












 Fotos Mercè Godall

Recordo fa anys haver vist una preciosa pel·lícula argentina protagonitzada per Federico Luppi, José Sacristán, Cecilia Roth i Leonor Benedetto, que portava el títol de l’encapçalament. M’ha semblat que “Un lugar en el mundo” era un títol molt adient per aquesta carta enviada des del Camerun.
 



"Sempre que venen grups a compartir el seu treball entre nosaltres, és agradable. És un enriquiment per ambdues parts.

Dic això perquè el mes  d’octubre de l’any passat vàrem viure una molt bona experiència.

En Josep Oliveres, un noi de la Garriga, estudiant  de medecina, va venir a veure ‘ns i conèixer la regió on estàvem.

Jove estudiant com era, la seva atenció es va centrar en el sistema sanitari d’aquest indret i de seguida va fer amistat amb el metge encarregat de la regió de l’extrem nord del Camerun. Hi va estar tres mesos assistint-lo i veient el seu treball. En marxar, va dir que hi tornaria.

I així ho va fer: el maig del 2005 va venir amb la seva dona Zaira, tots dos ja metges. Van estar-hi un mes. La seva intenció era preparar un projecte sanitari, primer, per als infants de l’escola, ja que ells treballaven a la zona de Vic (Santa Eugènia de Berga i Taradell) com a metges rurals i els semblava que amb tanta immigració com hi ha a Catalunya els aniria bé, i els seria útil conèixer el sistema sanitari d’aquí.

El seu projecte consistia que, de tant en tant, anessin venint a la regió de l’extrem nord del Camerun, un equip de metges d’aquella zona rural de Vic i realitzar durant un temps la seva tasca sanitària aquí, en coordinació amb el metge de la regió.

I així va ser. Des de mitjans d’aquell octubre fins a principis de novembre, van ser entre nosaltres un equip format per quatre metges i un infermer d’aquella zona, tres d’ells metges de poble i un dentista.

Durant aquell temps, sempre amb l’assessorament del metge de Blangoua, van fer una revisió mèdica  dels 380 alumnes de l’escola primària i dels 45 joves de l’escola professional. Un treball meticulós i particular en cada alumne, en que detectaven el seu estat de salut.

Un cop revisats tots, en van fer el diagnòstic i el van lliurar al metge local. I aquí començà el segon projecte. A partir d’aquest diagnòstic, calia veure que s’havia de fer i quins punts estratègics s’havien de tractar: nutrició, higiene,... Tasca que correspondria a un segon equip que vindria al cap d’uns mesos.

Tot aquest treball va tenir present també els pares dels alumnes, amb ells es va fer una reunió abans de començar i un altra en acabar, explicant-los els resultats i el diagnòstic que en feien, demanant-los la col·laboració en la tasca de salut dels seus fills. Ells hi van estar d’acord.

És un projecte que es va fer realitat. I que ara n’és una experiència útil que ens ajuda a tots a millorar l’aspecte sanitari d’aquests infants joves. Una experiència útil que beneficia a tots: al qui la dóna i al qui la rep."

                                             Sisco Pausas