16 de setembre del 2013

(11) EL CASAMENT I EL DOT AL CAMERUN




doraida3's EL CASAMENT I EL DOT AL CAMERUN album on Photobucket


L’estiu passat es va casar un cooperant català que havia treballat a la missió amb una noia de Blangoua. Seguint el costum de l’ètnia de la noia, va haver de fer una aportació econòmica i pagar el dot.

El dot forma part de la tradició, va néixer amb bones intencions per ajudar a reconèixer les responsabilitats del pretendent davant del casament. Era fonamental en el casament, es tractava d’un dret  i d’un deure lligats a la vida en comú.

El dot té tres nivells, encara que cada ètnia els adapta segons la seva tradició. Un primer nivell és quan el futur marit demana la mà de la que serà la seva dona. Ha d’aportar un petit regal.  
                                                   
Un segon nivell és quan es parla del menjar de la família, ja que la noia no és solament dels pares, sinó que pertany a una família. I tota la família ha de menjar, ja que és cada membre d’aquesta família que ha ajudat al creixement de la noia.

I un tercer nivell, i aquest és el difícil, és quan els pares de la noia poden demanar al noi una gran quantitat de diners, com altres aportacions.

En moltes ètnies la quantitat econòmica està estipulada, però sempre hi ha algú que demana més. I és aquí on hi ha hagut la controvèrsia. Perquè moltes vegades el futur marit no pot aportar la quantitat demanada pels pares de la jove. Aquí comença la qüestió: que busquen els pares quan donen una filla en casament? La felicitat de la noia o enriquir-se a costa d’ella? I és aquí quan el dot sembla una mercaderia, com si el nuvi vagi a comprar a la núvia.

En el casament la finalitat del dot no era la compra o venda, sinó que si aportava el dot volia dir que la noia promesa en casament amb X, no podia ser proposada a Y. I com totes les coses, quan se n’abusa es perd la finalitat original.

L’abús del dot ha obert el debat, perquè per algunes famílies ha esdevingut un comerç i per a d’altres una manera d’enriquir-se.

A poc a poc es va mirant que quedi com una tradició, sense exigència,  que els pares comprenguin que si estimen la seva filla, ells han de fer tot el possible per evitar de posar obstacles al futur gendre. La felicitat de la filla és també la d’ells.

Parlant d’aquestes qüestions, sempre em ve a la memòria la pel·lícula de El violinista a la teulada. És una crítica forta sobre l’arrelament d’algunes tradicions. La lliçó és clara: la tradició és com un violinista en una teulada, sempre pot relliscar. El que compta per damunt de les tradicions i costums, que sempre poden desaparèixer i canviar, és la persona humana. I aquesta és fonamental  també en el matrimoni.

                                                                   Sisco Pausas