20 de gener del 2013

HISTÒRIA DE SANT CLIMENT DE LLOBREGAT (2) LES FONTS HISTÒRIQUES



En aquesta segona entrega s’analitzen les Fonts Primàries que es van produir durant els esdeveniments estudiats.

Fonts Materials (edificis, camins...), i

Fonts  Escrites (cròniques, documents legals,...), ambdues són molt importants a l’hora de construir la història.

“Si als pobles de la rodalia tenim documents i informació suficient per fer-ne retrocedir la història fins a la època iberoromana, o fins i tot més endarrere, a Sant Climent la documentació no ens permet de fer recular la història més enllà de l’any 970.

Pel que fa als pobles veïns, tenim per exemple a Sant Boi restes romanes importants (les termes) i nombroses localitzacions d’assentaments humans ibèrics; a Sant Vicenç el poblat ibèric del Puig de Castellar; a Gavà, a més de les vil·les romanes,  a la cornisa muntanyenca arran de les marines, podem endinsar-nos fins als temps neolítics, i a Begues fins als eneolítics...

Tot i això, i el fet que a Sales s’hi hagi trobat una vil·la (masia) romana  i al cim del Montbaig (o Sant Ramon) s’hi hagin detectat restes ibèriques, ens fa suposar que Sant Climent, no podia estar mancat de manifestacions semblants de vida i d’activitats humanes, almenys durant les èpoques romana i ibèrica. Però malauradament no s’ha pogut descobrir cap rastre fins avui.

Aquesta suposició es basa en dos arguments complementaris:

1)  L’existència del Camí Ral, que de totes les vies que comunicaven Barcelona amb Olèrdola i Tarragona era la més fàcil, planera i ràpida, i

2) La presencia l’any 970, de l’església de Sant Climent, al peu mateix de l’antic Camí Ral.

Precisament a l’època carolíngia, a causa de la inseguretat militar regnant, els pobles, les esglésies, els castells, s’edificaven en llocs arrecerats i encinglerats, i no tant exposats al perill d’un atac inesperat, facilitat per una via tan fressada com podia ser aquell Camí Ral.

Aquests arguments fan creure que l’edifici de l’església –i probablement d’algun mas existent als encontorns- no devia ser gens recent, i que remuntava a una època de més tranquil·litat social i política, com podria ser el període de l’imperi romà abans de les grans invasions germàniques o algun altre anterior a la invasió musulmana.

Aleshores la Catalunya naixent es trobava en un període d’expansió territorial. El comtat de Barcelona  -com els altres comtats catalans que tenien frontera amb els sarraïns- s’esforçava a eixamplar els seus territoris cap al sud i l’oest, no solament per allunyar el perill enemic, sinó també per ampliar les seves possessions i augmentar les seves rendes. Per això aquest és també un període d’expansió demogràfica forta, de repoblament de les terres abandonades i desprotegides prop de la frontera amb els àrabs. 

I en aquesta situació de perill constant i de marginalitat, es trobaven les terres situades entre el Llobregat i una línia fronterera  amplia i indeterminada, una terra de ningú, que iniciant-se a la nostra comarca s’anà desplaçant progressivament Penedès enllà fins al Camp de Tarragona, i que aleshores, cap al any 970, es trobava entre els rius Foix i Gaià.

Les ràtzies o expedicions militars musulmanes s’abraonaven sovint contra les nostres terres, amb l’afany no pas de reconquerir-les, sinó de devastar-les cremant i destruint masos i sembrats, saquejant-t’ho tot i matant-ne els habitants o fent-los presoners per a servir-se’n després o vendre’ls com a esclaus. Eren expedicions en cerca de botí i per a debilitar econòmica i psicològicament l’enemic  cristià.

En parlar del Camí Ral ja en vist com la primera notícia que en tenim és gràcies a un fet d’armes entre cristians i moros, l’any 898, quan aquests travessaven la nostra comarca, de tornada cap el sud, després d’una d’aquestes expedicions militars contra Barcelona i contra tot el que trobaven al seu pas.

Per a protegir aquesta zona tan insegura –zona de frontera o marca- i per anar guanyant terres als àrabs, els comtes barcelonins havien seguit una tàctica triple:  
                                                                                                         
a) Militar, amb la construcció d’una xarxa atapeïda de castells i fortificacions; 

b) Econòmic-demogràfica, amb un repoblament de pagesos, els quals, amb llur presència i llur actuació, contribuïen tant a la defensa d’aquest territori com a l’ increment de la riquesa social, en un període que aquesta provenia gairebé exclusivament de l’agricultura, i  

 c) Polític -religiosa, amb la instal·lació, expansió i consolidació de l’organització eclesiàstica en aquesta zona, per tal de cohesionar-hi ideològica, cultural i socialment tota la població nouvinguda en uns ideals i unes pautes de vida adequades als interessos de les classes dominants.Aquest avenç triple no sempre seguia el mateix ordre de penetració en terra enemiga o terra de ningú: generalment era la població miserable i marginal  la que anava a arrabassar les terres més allunyades i perilloses per conrear-les, i així servir d’estímul i punt de suport a la noblesa militar per venir-hi a imposar la seva autoritat amb les armes i amb la construcció de noves fortificacions. Però també era freqüent el procés invers: els nobles organitzaven expedicions militars i,  un cop conquerides les noves terres, feien venir-hi gent pobre i sense treball d’altres comarques per a conrear-les i ocupar-les, i en el seu cas defensar-les contra l’enemic.


 De vegades eren monjos o ermitans que, en la frondositat dels boscos o en les escabrositats de les muntanyes, cercaven la solitud i l’aïllament per a construir petites cel·les d’oració i de treball, que esdevenien una mena d’avantguarda espiritual, però sovint també uns centres d’explotació agrícola que preparaven l’arribada dels pagesos i militars”.





                                                                           Jordi Moners i Sinyol

Continuarà...