10 de març del 2013

HISTÒRIA DE SANT CLIMENT DE LLOBREGAT (7). EL CAMÍ RAL.



Encara avui es conserva el nom antiquíssim de Camí Ral per designar el camí medieval que unia per la via més directa Barcelona amb Vilafranca del Penedès i totes les altres viles catalanes de ponent i del sud.

També se’n conserven les pedres i el nom en el lloc que, mig carenejant, va des del damunt del cementiri enllà, passant pel costat de la capella del Roser cap al peu del Puig d’Endi  i, ja en el terme de Begues, continua cap a can Bruguera, roca del Barret, can Grau, en direcció a l’hospital d’Oleseta de Bonesvalls.

Aquest camí sortia de Barcelona pel portal de Sant Antoni cap a la Creu Coberta i per la carretera de la Bordeta cap a Santa Eulàlia de Provençana i l’Hospitalet.                  

Un cop passat Cornellà travessava el riu més o menys a l’altura de l’actual pont del Carrilet –abans  hi havia hagut, segons les èpoques, una barca o un pont, i probablement un gual no gaire lluny-. Passat el riu s’enfilava pel carrer del pont de Sant Boi cap el mercadal –l’actual Plaça de la Constitució- i pel carrer de l’Alou, el Pou Comú i el Camí Vell de Sant Climent  -avui carrer vermell-  es dirigia cap el Cap de la Vila, El Bori, l’Estret de Roques i d’aquí guanyava una mica d’altura i baixava finalment per darrera de l’actual torre d’en Barraquer, passava pel lloc on avui hi ha les cases de la Costa i torre del senyor Paco (el caminet estret que avui és la reminiscència és el resultat de l’arbitri en benefici de la propietat privada), i travessava l’actual carretera per enfonsar-se en l’actual fondalada, avui encara misteriosa que duu al fons de la riera de Sant Climent, al lloc on travessa altra vegada la carretera moderna, després d’haver creuat tot el poble continuava cap al Coll de la Creu i enllaçava amb el tros que ja hem descrit més amunt. 
El pas pel poble devia fer-se pel carrer Major i el de l’Església...

Però que en sabem d’aquest Camí Ral, avui gairebé desconegut i oblidat?

La primera notícia històrica la tenim gràcies a dos cronistes musulmans,  Ibn al- Faradi  i  Ibn al-Abbar en parlar d’una batalla que tingué lloc l’any 898 “a Bighash, en el camí de Barcelona” entre els cristians i un escamot de musulmans. Una trentena d’aquests moriren en la topada.

En aquest document de l’any 898 podem tenir la fe de baptisme del Camí Ral, però no pas la partida de naixement. En dir, “camí de Barcelona”, els cronistes àrabs ens parlen d’un camí ja existent, fressat i conegut.

El tràfic mercantil era pràcticament inexistent, i els pocs vianants  -a peu o a cavall- que s’atrevien a viatjar, ho feien aprofitant les velles vies romanes. Amb gairebé una absoluta seguretat podem recular, doncs, l’existència d’aquest camí fins a l’època de la dominació romana.

Ja plenament dins del camp de la hipòtesi, podríem proposar una antiguitat més reculada car, si bé és cert que els romans construïren una xarxa extraordinària de bones carreteres, tanmateix sovint aprofitaren els camins que les poblacions ibèriques fressaven des de temps immemorial...

Considerem l’existència d’aquesta via com una peça fonamental en el naixement i el desenvolupament de Sant Climent i amb una quasi plena certesa,  sense el camí no hi trobaríem una farga al segle XI, ni en Jaume March, senyor del castell d’Eramprunyà i, doncs , senyor de Sant Climent, no hauria demanat al rei    Jaume II de tenir al poble el mercat que el rei li havia concedit prèviament de tenir a la Roca (entre Gavà i Castelldefels).

Tots o gairebé tots els comtes i reis catalans degueren utilitzar el Camí Ral en llurs constants viatges. Heus ací una llista breu i incompleta, però prou significativa dels reis catalans que hi passaren i, doncs, que s’aturaren a Sant Climent o travessaren el seu carrer Major i passaren amb respecte davant la seva església.

Poc dies abans del Nadal de 1274 els reis Jaume I el conqueridor i el seu gendre Alfons I de Castella, hi passen amb una comitiva sumptuosa. Venien de Valencia i havien travessat mig Catalunya enmig de festes i gatzares populars “E estegren a Vilafranca tres jorns, de Vilafranca anaren a Sent Climent, de Sent Climent a Barcelona”, ens diu el cronista medieval. 

El rei castellà s’aviava cap a Occitània a parlamentar amb el papa i el nostre rei l’acompanyava una peça per les terres del seu reialme.

Ben diferent fou el pas de Pere el Gran per Sant Climent, el 27 d’octubre de 1285.

Després d’haver vençut els francesos al coll de Panissars i haver recobrat les terres que aquells l’havien pres, el rei es dirigia de Barcelona cap a Salou, segons sembla per vigilar de prop una expedició naval de càstig contra el seu germà, el rei de Mallorca, que trencant els pactes feudals, s’havia aliat amb els francesos contra      Pere II.

Ramon Muntaner ens diu: “ e con fo partit de Barcelona, que es llevà gran matí, se refredà e amb aquell refredament venc-li cremoreta de febre. Així que ell soferí per lo ca in de tal guisa que hac a  romandre a Sent Climent aquell dia. E trameteren missatges a Barcelona, maestre Arnau de Vilanova...”

Segons Muntaner, doncs, aquella nit les dues grans figures de la política i de la ciència europees: el rei i el metge, es trobaren a Sant Climent. Desclot en canvi, diu que el rei sortí ja malalt de Barcelona, que s’hagué d’aturar a l’hospital d’Oleseta i que aquell mateix dia arribà a Vilafranca...

Sigui el que vulgui, cert és que l’endemà feia testament a Vilafranca i pocs dies després hi moria.

Alfons III el 20 de juliol de 1331 era a Sant Boi de pas cap a Vilafranca. Aquell mateix dia, doncs, passava per Sant Climent.

Joan I després d’una estada de vuit dies a Sant Boi, el 7 d’octubre de 1390, enfilà el Camí Ral  i arribà a l’hospital d’Oleseta, camí de Tarragona.

El 20 d’octubre de 1365, quan encara era príncep hereu, va sortir de Barcelona després de dinar, i va arribar el mateix dia a Sant Climent; l’endemà continuà el camí cap a Vilafranca i després cap el Vendrell, Torredembarra,...

De Joan I el caçador conservem més informació encara, perseguint el senglar cavalcava per les boscúries del Llor, del Querol i de les rodalies de l’Estret de Roques o coll de Benviure.

El cop de gràcia, tant per al pas de Sant Boi com per al nostre Camí Ral, el donà la construcció del pont de Molins de Rei l’any 1769, que encarrilava tota la circulació entre Barcelona i Vilafranca per l’Ordal, amb una carretera esplèndida i fàcil per als carruatges, tant pesants com a lleugers, dels nous temps.

La toponímia ens ofereix una escletxa de llum sobre la bigarrada varietat de persones que freqüentaven aquest camí, llevat dels reis, al costat  del “Camí Ral” i “camí de Barcelona” ens ha quedat constància que s’havia anomenat també “la Carrerada”. Com que carrerada és el nom que es donava als camins ramaders, a la llista que hem referit de vianants, podem doncs, afegir-hi ara la de pastors i ramaders.

Però quins ramats hi passaven? Eren els ramats transhumants que, en canviar les estacions, venien de la muntanya cap al pla o feien el camí contrari? O era l’etapa final del camí que des de diferents punts d’origen duia al mercat de Barcelona? Ben cert que ambdues coses. Però també devia servir per al pas quotidià dels ramats locals anant a la pleta o del corral a les pastures o viceversa... Perquè la ramaderia ha estat molt important al llarg dels segles en la vida econòmica de Sant Climent.

                                                                                  
                                                                                 Jordi Moners i Sinyol

Continuarà....