2 de març del 2013

TEMPS ERA TEMPS

 La matança del porc ve des de temps immemorials, aquesta tradició familiar permetia a les famílies proveir-se de carn i embotits durant tot l’any.

Actualment la normativa sanitària ha anat restringint aquest costum que encara resta al camp. En molts pobles es manté la tradició i fan les millors botifarres i derivats del porc de primera mà.


A Sant Climent hem pogut gaudir fins fa ben poc d’aquests apreciats productes,  ja que al desembre es va tancar la botiga del Joan Salisachs i la Carme Mas, que treballaven el porc i els seus derivats amb la professionalitat que dóna  la experiència de tants anys de bon fer.


Gràcies a la seva gentilesa poden avui gaudir d’aquestes fotos ara ja històriques.








Viure a pagès ha estat sempre relacionat amb la geografia, el clima, la vegetació, els animals i els conreus. De la saviesa i l’ experiència dels avantpassats l’home i la dona pagesa van saber treure lo bo i millor per transmetre ‘l als seus fills.


Dins d’aquest món de subsistència van saber guardar els aliments que la terra i els animals els donaven, conservant l’entorn i venent els excedents en els mercats de ciutat.

“Del porc se n’aprofita tot”

Els petits vivien la matança del porc amb una alegria immensa, com si fos Festa Major, ja que ens aixecaven a la matinada i acompanyaven l'animal cap a l'escorxador.

A casa el “cuarto” del porc, no era on vivia el porc, sinó l’altre rebost, que estava al primer pis, tenia una finestra tapada amb una tela que permetia que passés l’aire, però no les mosques.
El porc es portava de casa a l’escorxador, havia d’estar 24 hores en dejú, a la matinada el mataven i recollíem la sang en una galleda per fer després la botifarres negres, allà mateix li cremaven els pèls, s’obria per fer les parts i cap a casa.
En arribar a casa es treia la pell  per bullir-la en una caldera plegada amb les visceres , trossos de carn magra i la cansalada.



Per fer la botifarra negra es trinxava tot,  afegíem  la sang , el pebre,  la sal i obteníem els testets. També es feia el bisbe, etc. 
   
Per fer les botifarres blanques era el mateix procés però amb carn magra i greix. D’aquí sortien també botifarres grosses, petites, crues i el fuet.
Després les botifarres grosses i petites es bullien a la caldera per obtenir les cuites, que eren les que duraven més temps.


A continuació es posaven a la panera (cove de vímet o canya) amb palla
i quan estaven fredes a les puntes se’ls posava pebre i sal per penjar-les.
La mocadera es cuidava de netejar els budells amb vinagre i llimona, extreure el ventre i bullir les botifarres blanques i negres en la caldera.





Les bigues estaven plenes de claus on es penjaven les botifarres i els fuets. Els botifarrons i les botifarres crues es penjaven pel fil a un bastó o una canya.
Els pernils, els peus i la cansalada viada es posaven en el salador que era una taula gran amb sal a sota i un altra capa a sobre.
Un cop salats els pernils, es penjaven a la biga d’una corda i es deixaven fins que estiguessin fets. El sagí també es penjava.
Les orelles, la careta, els peus, la cua  es guardaven per tirar al caldo en el salador. 
El llom es fregia amb oli d’oliva i es posava en gerres i olles de fang per conserva.
La costella es tallava a trossos petits i es feia el mateix que el llom.

L’espinada i tots el ossos també es trossejaven i es guardaven en olles o gerres cobertes de sal. 
Les barres es posaven a la cassola de fang, per fer després a la brasa.
Els llardons es tallaven a trossets i en una olla de fang s’anaven coent, a continuació es treia l’oli que quan estava fred era  el llard i es posava en una gerra.
El fetge amb un tel greixós es penjava d’una corda i es mantenia fresc per fregir.
Quan les botifarres blanques estaven seques, es transformaven en llonganisses.


El sabó el fèiem més tard, si sobrava cansalada de la que s’havia posat en el salador i restos greixosos, tot això es posava a la caldera.
Temps era temps.