17 de febrer del 2013

HISTÒRIA DE SANT CLIMENT DE LLOBREGAT (5). Donacions. Compra – vendes. Testaments i execucions testamentàries. Permutes. Reconeixement de drets i llibertats.




 Davant la informació de que disposem se’ns presenten una sèrie de preguntes que intentarem respondre:

PRIMERA: Les llibertats atorgades pel comte Ramon Borrell als alous que el seu pare havia donat a la comunitat monàstica de Sant Cugat, es limitaven només a aquests alous o bé, s’estenien també als altres que el monestir posseïa per altres conceptes a la castellania d’Eramprunyà? És  a dir, aquella concessió comtal beneficià  els alous que l’abadia tenia a Sant Climent i que hem esmentat més d’un cop?                        

Coneixent el tarannà de l’època, que dividia la societat en una infinitat de bocins, tots ells separats i diferenciats, tant en l’aspecte social com el jurídic, podem suposar que els abats de Sant Cugat no permeteren aquestes millores per als  seus súbdits que no es trobessin esmentats i inclosos amb tots els ets i uts en aquella concessió generosa dels comtes de Barcelona.

SEGONA: Quins dels nombrosos personatges que apareixen als documents vivien realment a Sant Climent o hi tenien unes relacions estretes i directes de caràcter personal, i quins només n’eren terratinents, o eren simples testimonis d’un contracte escrit signat potser lluny de la vila però ni hi vivien, i potser fins i tot ni tan sol no havien trepitjat el seu sòl?                                                                                         

D’entrada, malgrat que puguem equivocar-nos a l’hora d’individualitzar, podem classificar aquests personatges en quatre categories:

a) Els nobles, gran terratinents i potentats –civils i eclesiàstics- amb alts càrrecs públics molts d’ells. Si tenien propietats a Sant Climent no hi vivien, i potser vingueren molt rarament o només de pas aprofitant les anades i vingudes del Camí Ral. En aquest grup podem esmentar tots els comtes barcelonins i els abats de Sant Cugat, la família vescomtal, algun veguer, com a Galí, veguer de Sant Martí, del qual l’any 980 es celebrà el testament sacramental davant l’altar de Sant Miquel d’Eramprunyà i pel que feia alguna donació a l’església de Sant Climent, o d’altres fora de l’òrbita barcelonina, com el comte d’Urgell: Ermengol II o el bisbe de Girona: Ot...

b) La que podríem anomenar “classe terratinent mitjana”, que eren els que posseïen nombrosos alous; eren doncs, rendistes sense càrrecs ni títols importants, i alguns d’ells potser fins i tot participava en les feines del camp. Podem incloure en aquest grup aquell Bardina que en el seu testament -1058- cedeix al seu fill Mir un mas al lloc entre “el Montbaig, el coll de Benviure i els Arenys”  -en el llenguatge d’avui Sant Ramon-, Estret de Roques i el Sorral, respectivament-, el seu pare Eci, el seu germà Geribert, etc.

c) Un grup semblant al anterior però més baix en l’escala social; els aloers i els propietaris treballadors directes de llur tros. Probablement podem comptar-hi el Llobell que junt amb la seva muller i llurs fills signen el primer document que ens parla de Sant Climent –de l’any 970- , Dodoran, que l’any 986, precisament el següent a la ràtzia terrible d’Almansur  - que assolà tot el comtat i destruí el monestir de Sant Cugat-, donà a aquesta comunitat monàstica unes terres que tenia a Almafar.

d) Els pagesos conreadors directes de peces petites, que els mateixos havien artigat i que posseïen en diferents condicions pactades amb els propietaris. Difícilment trobaríem cap nom dels personatges d’aquest grup entre els protagonistes dels documents, sinó és entre els testimonis dels diferents actes contractuals.

TERCERA: Quins eren els conreus més característics? És a dir, de què vivia aquella societat d’ara fa mil anys, a la vall de Sant Climent?

El pa i el vi eren els dos productes centrals de l’agricultura i els dos símbols del consum de l’època. Del pa i dels cereals, en parlen poquíssim els documents, i encara només els testaments com a element de donació. És només per la documentació contemporània  d’altres comarques veïnes que sabem que els cereals –concretament l’ordi, la civada i el blat- eren els conreus principals de l’època, al costat de la vinya.
Del vi i de la vinya, en canvi, tenim moltes referències. Gairebé no hi ha cap descripció de finca que no ens parli d’aquesta darrera. Aquest cultiu el trobem tant en la forma de parres que abundaven i àdhuc existien en forma de plantacions a les hortes i especialment al Pla del Llobregat, com en la forma de ceps, a la banda de la muntanya. A més, gràcies a les donacions d’utillatge –botes, cups, portadores- i de vi esmentades en testaments, veiem ratificat aquest conreu.

Dels arbres fruiters en tenim moltes referències, però sempre generalitzades sota el nom de pomífers, que significa arbres fruiters en general, i especialment d’horta. Així, no podem saber quins tipus de fruiters hi havia a la vall de Sant Climent.

L’existència del regadiu és acreditada amb l’al·lusió sovintejada dels horts i bastant rara dels recs. El regadiu era freqüent al pla, però també se’n podia trobar a muntanya, aprofitant fonts i rieres. El comte Miró, mort l’any 966 i que tenia propietats a la part baixa de la vall de Sant Climent, fou un gran promotor d’obres de regadiu.

Del bestiar i l’aviram només en parlen els testaments, però aquests ho fan en abundor i prolixitat: bous –sempre aparellats com animals de treball-, vaques, vedelles, jònegues, ases amb llurs gualdrapes i sacs, ovelles i cabres, porcs,  truges, paons, oques, galls, gallines.
 El fet que en un testament es parli d’un pagament anual en forma d’una lliura de cera, i que en un altre document s’esmenti un colomar, palesa l’existència de coloms domèstics i de ruscs d’abelles...
Requesens mort l’any 1002, dóna en testament un cavall amb brida i la sella. Això i el fet que doni també una espasa, una llança, un escut i una darga, fa pensar que el cavall era considerat massa noble para els treballs agrícoles i era només un complement militar del cavaller.

Quan als edificis ben poca cosa. El mas i els casals, el primer sempre com a masia i el segon com a masia o com una dependència d’aquesta; les curtes  -corts o corrals-, les torres, més aviat d’interès militar, algun colomar...

D’eines només hem trobat l’esment de tres càvecs donats en testament. Aquestes donacions testamentàries, molt minucioses i sovint molt menudes i modestes, fan entreveure una vida molt modesta i precària, on un estri de cuina, una peça de roba d’ús quotidià o una eina del camp tenien un valor considerable per a la gent corrent i s’aprofitaven generació rere generació després d’haver estat adobades, apedaçades o recompostes moltes vegades.

QUARTA: Quines relacions de propietat imperaven en aquella època, bressol de la història catalana i de Sant Climent? Quines condicions fiscals regulaven les relacions entre productors i rendistes –senyors feudals, eclesiàstics, o laics, i terratinents aloers-? 
La divisió de la propietat en directa –del senyor propietari- i útil –del pagès conreador—era supeditada a unes relacions i condicions ben especificades, de tipus tributari i social.
Al segle X la contribució que el pagès ha de donar al seu amo i senyor, gairebé en tots els casos és només la tasca, és a dir, l’onzena part de tots els fruits de la finca, tant agrícoles com ramaders, o de aviram, pagadora en caps o productes animals i en fruits de la collita. Només la tasca. Recordem-ho perquè aquesta tributació moderada s’anà incrementant al llarg dels segles següents.
Tanmateix no ens pensem que el productor només hagués de donar aquesta tasca. Això era merament la contribució fiscal  o de beneficis de la terra per al rendista propietari. 

De més a més, hi havia les aportacions de caràcter religiós -que el pagès havia de pagar religiosament, també cada any: el delme, o desena part de les collites, i les primícies, o primers fruits que s’havien de donar a l’església. A més hi havia els serveis personals: dies de treball als camps del senyor, repartits al llarg de l’any segons les diferents feines estacionals, tants dies per al conreu pròpiament dit, tants per a la sega, tants per a la batuda... o ,  la vinya, ... I al senyor eminent, el comte, o als seus representants –en el nostre cas el castlà o senyor del castell d’Eramprunyà-, els dies de treball que calgués per a l’edificació, el manteniment, l’ampliació, la reparació,... del castell i altres fortaleses, talaies, torres de defensa,... a més de la reparació i manteniment dels camins i vies públiques –el camí ral, per exemple- i d’altres més.

                                                                            Jordi Moners i Sinyol


Continuarà...